اصطلاحات عمده فروشان پارچه

یارد:

واحد جهانی برای اندازه گیری پارچه یارد نام دارد، هر یارد برابر است با 914 میلی متر یا تقریبا 91 سانتی متر.

طاقه یا تاقه:

پارچه پیچیده شده بصورت تک لا یا دو لا به دور ورقه های مستطیلی شکل چوبی، کارتنی یا سایر جنس های سبک به طول های مشخص، برای مثال پارچه های خارجی در طاقه های 50 یاردی(45 متری) طاقه بندی می شوند. طاقه ها معمولا به دو شکل استوانه یا مکعب مستطیل تهیه می شوند. به طاقه پارچه بعضا توپ پارچه نیز گفته میشود.

عدل:

گونی یا بسته بندی ای که چند طاقه درون آن قرار دارد عدل پارچه نامیده می شود، تعداد استاندارد در هر عدل معمولا برای طاقه های رولی 6 عدد در هر عدل و برای طاقه های کتابی 8، 10 یا 12 عدد می باشد. عملیات بسته بندی عدل ها قبل از ارسال به مشتری عدل بندی پارچه نام دارد.

آهار:

پارچه ها از لحاظ انعطاف پذیری به سه دسته لخت، معمولی و آهار دار تقسیم میشوند، پارچه دارای آهار بیشتر یعنی لختی ندارد، معمولا هرچه ضخامت پارچه کمتر باشد لخت و هرچه ضخامت آن بیشتر باشد آهار دار می باشد.

گرماژ:

میزان وزن پارچه به نسبت متراژ آن گرماژ نامیده میشود، معمولا پارچه های دارای بافت متراکم یا ضخیم گرماژ بالاتری دارند.

پارچه خام:

پارچه آماده ارسال برای رنگ رزی یا چاپ طرح پارچه خام نام دارد، و اصولا به رنگ سفید می باشد.

پارچه کیلویی:

پارچه ای که امکان متر کردن بواسطه کشی بودن آن وجود ندارد، پارچه های استوک یا درجه پایین، ممکن است بصورت کیلویی نیز فروخته شود.

کالیته:

برای نمایش تمام رنگ بندی ها یا طرح های یک پارچه، نمونه های کوچک برش خورده از این پارچه را کنار هم قرار میدهند تا مشتری بتواند با یکبار لمس و مشاهده، جنس پارچه و رنگ دلخواه خود را انتخاب کند، به این نمونه های پارچه که با هدف سهولت در انتخاب به مشتری عرضه میشود، کالیته گفته میشود.

عرض پارچه:

هر طاقه یا پارچه ممکن است عرض متفاوتی داشته باشد، حتی ممکن است فروشنده های مختلف یک نوع پارچه را در عرض های مختلف به فروش برسانند پس مهم است که هنگام استعلام قیمت پارچه، مقدار عرض پارچه را نیز از عمده فروش بپرسید.